‘De voorkeur voor een merk beïnvloedt geluk in je relatie’

door Julia

Zijn jij en je lief allebei Coca-Cola fan, en is Pepsi voor jullie een vies woord? Gefeliciteerd! Dit betekent namelijk dat jullie het geheim hebben gevonden voor een lange en gelukkige relatie, zo blijkt uit onderzoek.

 

Als je denkt aan relatiegeluk, wat een goede relatie nou precies inhoudt, denk je waarschijnlijk niet zo snel aan merkkeuze. Maar toch heeft de voorkeur die je hebt voor een bepaald merk meer invloed op je relatie dan je in eerste instantie denkt.

 

Merkcompatibiliteit belangrijker dan dezelfde interesses

Uit onderzoek van Duke University blijkt namelijk dat je merkcompatibiliteit, dat houdt in dat jij en je partner een voorliefde hebben voor dezelfde merken,  een significante invloed heeft op het geluk in je relatie. Wetenschappers beweren zelfs dat het belangrijker zou zijn, dan het hebben van dezelfde interesses of karaktereigenschappen. Wow. Oké, voordat je gaat denken wat is dit voor omslachtige reclamestunt, er is daadwerkelijk onderzoek gedaan die deze conclusie kan onderbouwen. Dit onderzoek genaamd Coke vs Pepsi: Brand Compatibility, Relationship Power and Life Satisfaction, toont het effect van merkcompatibiliteit op het geluk in je relatie.

voorkeur

MacDonalds vs Burger King

Even een voorbeeld, stel jij bent gek op de Twister Fries van de Burger King, en de long chicken, de King bacon eigenlijk gewoon het hele menu, maar je lief gaat veel liever naar de Mac. En dus als het erop aankomt, komen jullie vaker bij de MacDonalds dan bij de Burger King. Dit betekent dat je partner meer een machtspositie heeft. Je kunt hem niet overtuigen om toch een keer naar de Burger King te gaan, en gaat tegen je zin in naar de Mac. Je zou denken, wat maakt het uiteindelijk nou uit? Fastfood is fastfood. Maar dat is niet helemaal waar, zo vertelt onderzoekster Danielle Brick:

Als je in je relatie geneigd bent om sneller toe te geven aan de wensen van je partner, en je hebt een andere merkvoorkeur, dan gaat dat op een gegeven moment wringen. Elke keer maar je partner’s keuze prioriteit geven in plaats van de jouwe kan je dat op de lange termijn ongelukkig maken.

 

Test

Om de theorie te testen, verzamelden de onderzoekers informatie over merkvoorkeuren. Van frisdranken, koffie, chocolade en bier tot automerken van koppels. Ze volgden deze stelletjes twee jaar lang en analyseerden daarbij de sterkte van hun relatie en hun relatiegeluk. Ze kwamen hierbij tot de conclusie dat een verschil in merkvoorkeur een slechtere invloed heeft op het geluk in de relatie, dan een verschil in normen en waarden en karaktereigenschappen. De onderzoekers deden meerdere experimenten met verschillende merken en voorkeuren, en de invloed op het geluk en plezier in de relatie en kwamen telkens tot dezelfde conclusie.

 

Laat je horen

Het is niet gezegd dat als jij liever Cola drinkt en je vriend Pepsi, dat dit meteen een breaking point in je relatie is, maar als het na 11 jaar nog zo is kan dit zorgen voor een conflict. Mits jij niet altijd toegeeft aan zijn voorkeur voor andere frisdrank, of fastfood of wat dan ook. Dus eigenlijk heeft het meer te maken met hoe sterk je in je schoenen staat als het aankomt op het kiezen van een merk, een restaurant, een vakantie en ga zo maar door. Als je altijd toegeeft, zul je op de langere termijn minder geluk ervaren in je relatie. Klinkt ook best logisch toch?

 

Bron: Science Daily, Journal of Consumer Research
Beeld: Pinterest, Tumblr

 

Meer over relatie en geluk:

Dit zijn de 4 geheimen van een gelukkige relatie

‘Een curvy vrouw maakt mannen gelukkiger’

Vijf tekenen dat je ongelukkig bent in je relatie

Dit vind je ook leuk

Laat een reactie achter

Wij gebruiken cookies om het gebruik van LotteLust te optimaliseren. Accepteren Lees meer

Privacy & Cookies Policy