Hoe leer ik de controle loslaten? – VrijVraag #63

door Marjolein
0 reactie

Thank God it’s Friday. Dat betekent: een nieuwe VrijVraag! In deze rubriek beantwoordt seksuologe Marjolein al jullie brandende vragen over sex, seksualiteit, liefde, lust en alles ertussen.

Ik kan niet tegen het gevoel van controleverlies en daardoor kan ik niet optimaal van de sex genieten. Hoe komt dat en wat kan ik er tegen doen? – Anne-Marie (24)

Controleverlies is eng

In mijn werk als psycholoog kom ik veel mensen tegen die het idee van controleverlies vervelend of zelfs beangstigend vinden. Niet alleen in situaties omtrent sex, maar ook in het dagelijkse leven. Controleverlies van het lichaam, de geest, in situaties of op andere mensen. Het verschilt per mens waar die angst vandaan komt.

Onzekerheid, een algehele angstige persoonlijkheid, gebeurtenissen uit het verleden, situaties of personen die van invloed zijn in je leven of niet lekker in je vel zitten. Er kan van alles spelen wat mensen op momenten meer of minder controlebehoeftig maakt. Het gekke is dat in heel veel gevallen er eigenlijk helemaal geen sprake is van controle. Het is een idee van de geest, een gevoel dat in stand wordt gehouden door angst. 'Er gaat iets levensgevaarlijk gebeuren en ik ben niet in staat dat gevaar te trotseren en te overleven'. Als je dit leest, kom je hopelijk al snel tot de conclusie dat dit gevoel niet realistisch is. Daarnaast heb je geen controle op het leven of gedrag van andere mensen. Ook in situaties waar je samen bent is er beperkte invloed. Op het lichaam en de geest is het eveneens maar gedeeltelijk en wat is dat dan precies?

Het is voor veel mensen met controleangst vermoeiend om de hele dag bezig te zijn met de situatie proberen vast te houden. En het meest tegenstrijdige aan deze angst is dat je juist nog meer spanning of controleverlies ervaart, wanneer je heel hard werkt om de controle te behouden of los te laten.

Jezelf overgeven tijden sex

Terug naar de sex. Wanneer je de controle niet kunt loslaten tussen de lakens, kun je je lichaam en geest niet overgeven aan jezelf en de ander. Afleidende gedachtes zorgen ervoor dat je niet (optimaal) geniet van de prikkels, de intimiteit en daardoor zal het ook lastig zijn om een orgasme te bereiken.

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Waar wil je de controle over houden?
  • Waar ben je bang voor wanneer je dit verliest?
  • Is het vanwege de geluiden die je denkt te maken en maak je je daarin zorgen wat de ander hiervan vindt?
  • Ben je bang dat wanneer je een orgasme ervaart er emoties vrijkomen en schaam je je daar voor?
  • Probeert je partner je G-spot te stimuleren en kun je het idee van urine wat mee komt niet los laten?
  • Durf je niet voor je lichamelijke opwinding te gaan omdat je denkt dat je te nat wordt of de ander je raar gaat vinden?
  • Ben je bang als je het fout doet als je je laat gaan?
  • Durf je niet op jezelf te concentreren omdat je de controle over je partner wil behouden?

Overwin je angst door te doen

Er kunnen genoeg aanknopingspunten zijn waarom je hiermee worstelt. Het is vooral belangrijk om te onderzoeken waar het vandaan komt. Vanuit daar kun je werken om deze remmende gedachtes, beelden of gevoelens te verminderen. Dat kan door middel van gedachtes ombuigen of je gevoelens bespreken. Is het realistisch wat je denkt of verwacht? Stel jezelf de vraag of dit echt zo levensgevaarlijk is als je denkt. Vertel je sexpartner waar je tegenaan loopt en kijk of hij/zij je kan helpen om over dat moment heen te komen. Het uiten lucht op en maakt de angst al minder aanwezig. De beste remedie om van angsten af te komen is jezelf er vaak aan blootstellen. Vaak is de angst gebaseerd op negatieve gedachtes en/of verhalen. Als je doet waar je bang voor bent, realiseer je je dat de rampscenario's in je hoofd niet realistisch zijn. Het blijkt toch niet zo eng te zijn als je dacht. Je overleeft het zonder kleerscheuren. Als je sexpartner je raar vindt, kan dat even pijn doen maar ook daar sterven mensen niet van. Hoe vaker je erdoorheen gaat, hoe minder eng, moeilijk en spannend het wordt.

En ontspan

Een andere manier is om je vooral op je lichamelijke sensaties te focussen. Op de opwinding of de stimulaties. Probeer uit je hoofd te stappen. Concentreer op je ademhaling. Adem in en span tegelijk je (bekkenbodem)spieren aan. Adem uit en ontspan je spieren. Herhaal dit en je zult vanzelf de ontspanning voelen. Let er wel op dat een beetje spierspanning goed is, anders zou je alles laten lopen. Om echt los te laten, zeker met een sekspartner, zijn een paar dingen nodig. Opwinding en ontspanning die je kunt vergroten door de juiste context (plek, situatie, moment), stimulus (je lekker voelen bij een partner, juiste knoppen die aangeraakt worden) en dan ook communicatie. Wat in ieder geval niet helpt is je verzetten of behouden van controle. Daardoor kun je niet genieten. En dat is nou juist het doel van sex!

Ga in gesprek met een professional

Als er angst voor controleverlies tijdens sex is vanwege negatieve seksuele ervaringen in het verleden, dan raad ik je aan om met een psycholoog/seksuoloog aan de slag te gaan.

Meer VrijVragen:

Ik raak snel afgeleid tijdens sex, hoe voorkom ik dat?

Werken vaginale stoombaden?

Mijn vriendin en ik (v) willen rimmen proberen, heb je tips?

Beeld: Unsplash

Dit vind je ook leuk

Laat een reactie achter

Wij gebruiken cookies om het gebruik van LotteLust te optimaliseren. Accepteren Lees meer

Privacy & Cookies Policy