Dit is hoe mindfulness je seksleven kan verbeteren

door Phlox

Misschien heb je wel eens iets voorbij zien komen over mindfulness en tantrasex, maar had je nóóit gedacht dat het iets voor jou is. Think again! Of je nou iets hebt met spiritualiteit en mindfulness of niet, door deze oefeningen te doen kan iedereen hun seksleven naar een nieuw level tillen.

Mindfulness betekent opmerkzaamheid of aandachtigheid, oftewel: de volle aandacht geven en compleet bewust zijn van het moment waar je nu bent. Dit kun je toepassen op van alles, denk bijvoorbeeld aan eten, drinken, sport… en dus ook in de slaapkamer!

Minder stress, betere seks

Zelfs in het heetst van de vrijpartij kunnen we ons zomaar opeens zorgen maken over dingen die op dat moment echt het verst uit onze gedachten moeten zijn. ‘Zie ik er wel goed uit in dit licht? Deze kamer moet nodig eens opgeruimd worden. De was moet nog uit de droger!’

Dat is waar mindfulness een eind kan maken aan die ongewenste stress. Goede seks komt niet altijd even makkelijk. Sterker nog, vaak vergt het best wat oefening! Als je het moeilijk vind om je dagelijkse routine gedachten los te laten en je aandacht in het nú te houden, kunnen wat mindfulness tips een heus wondermiddel zijn.


3 x mindfulness

Dit zijn drie simpele oefeningen om je bewuster te worden van jezelf en je partner:

Kijken

Voor deze oefening is het de bedoeling dat jij en je partner tegenover elkaar gaan zitten. Neem de tijd, haal rustig adem en kijk elkaar diep in de ogen. Dit is eventjes vrij ongemakkelijk, maar probeer toch om voor minstens 5 en maximaal 30 minuten het oogcontact vast te houden.

Het is de bedoeling om, door deze oefening te doen, minder van elkaar weg te kijken tijdens de seks – wat weer zorgt voor een dieper gevoel van connectie. Wanneer je elkaar lang in de ogen kijkt komen de hartslagen overeen en raak je in een soort romantische trance. Als het even niet lukt of als iemand in de lach schiet- laat het gewoon gebeuren! Ook dat is onderdeel van mindfulness.

Cirkel

Deze focusoefening komt uit het boek ‘Mindful Sex’ van Claudia Blake en je kunt ‘m zo lang en zo kort maken als je zelf wilt.

Maak een cirkel met je duim- en wijsvinger en leg die cirkel ergens op het lichaam van je partner. Focus je voor even compleet op de paar centimeter onder je vingers. Hoe voelt het, wat is de structuur, hoe reageert je partner? Draai dan de rollen om.

Bodyscan

Om verder te gaan met het gebruiken van je zintuigen kun je ook elkaar strelen, waar en hoe je maar wilt. Richt al je aandacht op het stukje lichaam wat je handen raken en voel je niet gehaast! Probeer je gedachten zo open te stellen alsof je elkaar voor het eerst aanraakt en kijk wat dat met jullie doet.


Het proces

‘Mindfulness is niet iets om aan te werken, maar om mee te spelen’ is het motto van mindfulness trainer Maya Frost. Je hoeft dus echt geen kenner, coach of tantra expert te zijn om hiermee aan de slag te gaan! Je bent al supergoed op weg als je bezig bent met simpele mindfulness oefeningen en daar plezier en ontspanning uit haalt.

Dit kun je ook toepassen op seks: het hoeft niet maximaal ingewikkeld te zijn en je hebt in principe ook geen speeltjes of andere props nodig (hoewel dat natuurlijk nooit kwaad kan!) Als je er plezier mee hebt, zijn jullie goed bezig. En daar gaat het uiteindelijk om!

Lees meer over:

5 misvattingen over polyamorie

Geniet langer! Zo stel je je orgasme uit

De grootste fabels over menstruatie

Beeld: Pexels/Unsplash

Dit vind je ook leuk

Laat een reactie achter

Wij gebruiken cookies om het gebruik van LotteLust te optimaliseren. Accepteren Lees meer

Privacy & Cookies Policy